Je grenzen aangeven

01:03


Je grenzen aangeven, 'nee' durven zeggen, assertief zijn. Het wordt vaak geadviseerd maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe pak je dit aan?

Iedereen heeft zijn grenzen en vaak zijn we ons hier ook van bewust, maar ze daadwerkelijk aangeven blijkt toch vaak moeilijk. Bijna iedereen maakt in zijn leven een periode door waarin het allemaal 'teveel is', dit kan zelfs leiden tot een burn-out en lichamelijke klachten. Het zit hem vaak in de controle willen hebben en perfectionistisch willen zijn. Je wilt aardig gevonden worden en je stelt hoge eisen aan jezelf en een onderdeel hiervan is: je gaat over je grenzen heen.  Dit kan op allerlei gebieden. School, werk maar ook sociale gebeurtenissen.
Weten hoe je je grenzen kunt aangeven, biedt jou dus voordelen maar ook mensen in je omgeving. Zij kunnen immers ook niet ruiken als ze teveel van je vragen. Bovendien kan er misbruik van je gemaakt worden en dat wil je natuurlijk al helemaal niet!

Ken jij je grenzen?
Het kan gebeuren dat je eigenlijk niet eens goed weet waar je grenzen liggen. Diep in je hart weet je dit wel, maar ze echt definiëren kun je niet. Om erachter te komen waar jouw grenzen liggen, kun je jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:
- Anderen mogen niet...
- Ik heb het recht om te vragen om....
- Om mijn tijd en energie te beschermen is het geoorloofd om...
Door jezelf concrete vragen voor te leggen, kom je vaak tot betere inzichten.

Grenzen aangeven
Je grenzen aangeven maakt je assertief en krachtig, bovendien schept het ook duidelijkheid voor zowel jezelf als je omgeving. Anderen kunnen het niet ruiken als jij iets niet wilt en je dit niet duidelijk maakt. Het geeft niet als je in het verleden vaak hebt toegegeven en mensen verbaasd zijn als dat nu niet het geval is. Ze wennen hier snel genoeg aan.

- Ga de confrontatie aan. Vaak verwacht je dat mensen boos worden maar in de meeste gevallen zal dit niet zo zijn! Laat je dus niet leiden door deze angst met als gevolg een confrontatie uit de weg te gaan. In de meeste gevallen weten mensen niet dat er een grens is en dat ze je pijn doen. Als je dit duidelijk maakt, kan dit heel verfrissend zijn.
- Een techniek om je grens aan te geven, is te werken met het ik-model. Dit is bijvoorbeeld geschikt als een ander over jouw grenzen gaat. In dat geval geef je je grens aan door te spreken vanuit jouw perspectief. Dus vanuit de ik-persoon. Het gaat immers om jouw gevoel en jouw grens! Bovendien is de ander zo veel minder snel beledigd en zal hij/zij minder snel in een tegenaanval gaan. Je beschuldigt niemand, je spreekt vanuit jezelf.
- Wees duidelijk en direct. Als je vaag bent en om de hete brij heen draait, is er nog geen sprake van duidelijkheid en zal de boodschap in de meeste gevallen aan de ontvanger voorbij gaan. Zonde!
- Begin op tijd met je grenzen aangeven. Klaagt die vriend of vriendin al jaren over hetzelfde en kost het je onwijs veel energie? Dan zal hij/zij verbaasd zijn als je dit pas na drie jaar zegt. Hoe eerder jij je grenzen aangeeft, hoe beter dit is voor relaties. Anders krijg je scheve verhoudingen. Maar let wel: beter laat dan nooit.
- Wees consequent. Op het moment dat je je grens stelt, loop je kans dat mensen het vroeg of laat nogmaals proberen. Kijken of het dan wel lukt. Wees dan consequent.
- Respecteert iemand je grenzen, dan kun je dit ook aangeven en vertellen dat je dit fijn vind en waardeert.

Hou steeds in je achterhoofd dat je het recht hebt 'nee' te zeggen en je grens aan te geven. Je hebt immers het recht je leven zo in te delen zoals jij dat wilt. En als je op dit moment stress ervaart en ongelukkig bent, is er maar één persoon die daar verandering in kan brengen.
Bovendien kun je anderen niet helpen, als je jezelf niet eerst helpt.
Voel je niet bezwaard als je je grens aangeeft. Iedereen heeft grenzen, zelfs een kind van één jaar. Het is jouw recht om grenzen te hebben en die aan te geven. Dit is ons veiligheidsmechanisme.

Positieve gevolgen
Als je steeds beter je grenzen kunt aangeven, zal dit ook steeds meer positieve gevolgen met zich meebrengen.
- je bent meer ontspannen
- je omgeving weet wat ze aan je hebben, er is duidelijkheid wat bevorderlijk is voor samenwerkingen en relaties
- je creëert rust in je hoofd
- je komt minder in tijdsnood
- mensen respecteren je
- je wordt gezien als intelligenter en waardevoller
- je zelfvertrouwen groeit

Kortom: kom voor jezelf op




Bron: assertief.nl

You Might Also Like

0 reacties

Volg ons via email

Volg ons op facebook