Fabels omtrent voedsel

03:31


Er doen heel wat verhalen de ronde over voedingsmiddelen en diëten. Veel hiervan zijn gebaseerd op alles behalve wetenschap. Het zijn dan ook fabeltjes. Sommige zijn zo hardnekkig, dat ook al heeft wetenschappelijk onderzoek al lang het tegendeel bewezen, mensen zich er nog steeds aan vasthouden. Gewoon omdat ze iets al zo lang en zo vaak hebben gehoord, of denken het zelf aan den lijve te hebben ondervonden en het op die manier voor hen bewezen is. 'Ik heb het zelf immers meegemaakt'  of 'we doen het al zo lang op die manier'.  De mens houdt zich nu eenmaal graag vast aan iets wat bekend en vertrouwd is. Als iets dan opeens niet waar blijkt te zijn, tja, dan wordt dan voor het gemak maar gewoon even genegeerd. Hier enkele hardnekkige fabeltjes omtrent voedsel.

De vijf seconden regel:
Je kent hem vast wel. Als je voedsel op de grond laat vallen maar het binnen vijf seconden weer opraapt is er niets aan de hand en is het niet besmet met bacteriën. Dat deze regel niet klopt blijkt uit onderzoek van de Rutgers University (VS). Hoe lang voedsel op de grond ligt, hoe erger het besmet raakt met bacteriën, maar ook voedsel dat minder dan een tel op de grond heeft gelegen, word al flink besmet met bacteriën. Dat je hiervan dan direct ziek wordt, dat is dan maar heel erg zelden het geval. Dat dan weer wel.

Verse groentes zijn gezonder dan diepvries groentes:
Niet dus. Diepvriesgroenten bevatten over het algemeen net zoveel of soms zelfs nog meer vitamines dan verse groenten. Dit komt omdat de groenten kort na het oogsten al ingevroren worden. Hoe langer verse groentes blijven liggen, hoe meer de hoeveelheid vitamines afneemt. Verse groentes zijn wel wat gezonder dan groentes in blik of uit een pot, maar zijn evengoed voldoende gezond.

Van bananen kun je slecht naar de wc:
Onzin. Dit werd vroeger lang gedacht maar niks blijkt minder waar. Bananen bevatten veel vezels en in combinatie met vocht gaat dit juist verstopping tegen.

Van chocolade krijg je puistjes:
Men heeft nooit kunnen aantonen dat je door het eten van chocolade echt meer puistjes krijgt. Omdat in chocolade veel vet zit, wordt er gedacht dat dit vet leidt tot talg en dat is de veroorzaker van puistjes. Maar hier is dus absoluut geen wetenschappelijk bewijs voor.
Toch zijn er mensen die beweren dat ze chocolade hebben gegeten en de dag erna opeens puistjes hebben! Suggestie speelt hierin een grote rol. Als je je van tevoren al druk loopt te maken dat je puistjes gaat krijgen, kan dit ook gebeuren. Stress is immers wel een veroorzaker van huidproblemen. Ook kan je huid een hoge gevoeligheid hebben voor producten zoals chocolade.

Van koolhydraten wordt je dik:
Dit is nooit wetenschappelijk bewezen. Koolhydraten bevatten minder calorieën dan vet en in brood, aardappelen, pasta en rijst zitten ook veel vezels die juist sneller een gevoel van verzadiging geven. Ze nemen niet voor niks een belangrijke plek in in de schijf van vijf.

Diëten helpen:
Afvallen met een dieet hoeft niet moeilijk te zijn. In een korte periode kun je er vaak veel mee afvallen maar het probleem zit hem in de periode erna. De kilo's zitten er dan zo weer aan. Om blijvend gewicht te verliezen of op een gezond gewicht te blijven, zul je dus je eetgewoonten moeten aanpassen, evenals je mate van lichaamsbeweging.

Meergranenbrood is beter dan gewoon brood:
Nope, ook al niet waar. Hier kan ik kort en krachtig over zijn: reclame! Strooien met reclame termen die mensen een goed gevoel geven, zorgt immers voor een betere verkoop.

Biologisch eten is gezonder:
Je wordt er mee doodgegooid. Voedingsmiddelen met de sticker 'biologisch' er op. Dit betekent dat het voeding is waarbij, als het goed is, geen bestrijdingsmiddelen en kunstmest is gebruikt. Maar dat maakt een product niet gezonder. Groentes van reguliere supermarkten zijn dus even gezond als die van de speciale biologische winkel. Alleen betaal je bij die laatste er stukken meer voor.

Als je 's avonds na zeven uur nog eet, wordt je dik
Je lichaam denkt heus vanaf een bepaalde tijd in de avond niet: 'ik doe helemaal niets meer'. Het probleem zit hem in het feit dat je 's avonds vaak meer eet dan nodig is en ook vaak iets ongezonds, het bekende snacken.


Natuurlijk zijn er nog veel en veel meer fabeltjes omtrent voedingsproducten en voedselinname. Mijn advies is: neem niet alles klakkeloos aan maar zoek dingen eens op. Daar word je wijzer van :)





Bron: Quest, etendebaas.nl, ad.nl, consumentenbond
Bron afbeelding: rtlz


You Might Also Like

0 reacties

Volg ons via email

Volg ons op facebook